Zakup auta w USA wygląda zupełnie inaczej niż na rynku europejskim czy nawet lokalnie, w Polsce. Podczas jednego ze spotkań Klubu Tajniki Ameryki mieliśmy przyjemność gościć eksperta, który uchylił rąbka tajemnicy na temat specjalnych, a czasem nie do końca etycznych, technik sprzedażowych stosowanych w branży motoryzacyjnej. Uświadomienie sobie tych praktyk jest kluczowe, aby odpowiednio przygotować się do zakupu samochodu i nie dać się wprowadzić w błąd przez nieuczciwe metody.
Mimo że dążenie dealerów do osiągnięcia zysku jest zrozumiałe, niektóre z ich metod mogą wydawać się nie fair. Dlatego warto być dobrze przygotowanym i znać strategie negocjacyjne, które pomogą uniknąć przepłacania.
Dynamika rynku samochodowego ma znaczący wpływ na strategie sprzedażowe. Przed pandemią często istniała możliwość zakupu pojazdu poniżej sugerowanej ceny detalicznej (MSRP), a szeroki wybór dostępnych modeli sprzyjał kupującym. Jednak w ciągu 2020-2023 sytuacja znacznie się zmieniała. Braki w dostawach nowych aut spowodowały, że dealerzy podnosili ceny, dodając do MSRP tysiące dolarów jako mark-up, ograniczając tym samym możliwości negocjacji.
Obecnie, dzięki temu, że dostępność samochodów na rynku wraca do norm, oferty stają się znów coraz bardziej zbliżone do sugerowanej ceny producenta. Poniżej dzielimy się wskazówkami, jak przygotować się do zakupu auta, zyskać tysiące $$$ na transakcji i nie dać się zwieść manipulacjom. Szersze opracowanie tematu można znaleźć w naszym specjalnym e-booku dostępnym dla Klubowiczów.
Dalsza część wpisu jest dostępna wyłącznie dla Klubowiczów. A w niej m.in.: - Co należy wiedzieć przed zakupem auta w USA? - Na czym zarabia dealer samochodowy? - Co zrobić, aby salon obniżył cenę auta? - Używany samochód w rozliczeniu? Uważaj na… - Jak wygląda proces sprzedaży od wejścia klienta do salonu? Techniki manipulacyjne. - Pojęcia i terminologia, którą warto znać. - Extra tipy, czyli jak się bronić przed sztuczkami dealera.
Dodatkowe rady od Klubowego Eksperta:
- Dynamika sprzedaży samochodów w Stanach Zjednoczonych jest częściowo wynikiem przepisów prawnych, które uniemożliwiają odstąpienie od podpisanego kontraktu. Takie regulacje zostały wprowadzone pod wpływem lobby samochodowego. Po podpisaniu umowy przez klienta, która zazwyczaj jest już wstępnie podpisana przez menedżera salonu, zakup jest finalizowany i tylko sprzedawca ma możliwość dobrowolnego wycofania się z oferty, co jednak zdarza się rzadko.
- Podczas procesu zakupu pojazdu w salonie samochodowym zaleca się negocjowanie całkowitej ceny pojazdu zamiast miesięcznych rat. Najlepiej na początku rozmowy przedstawić zamiar zakupu za gotówkę, bo wtedy zostanie przedstawiona najbardziej atrakcyjna oferta. Gdy cena będzie satysfakcjonująca, należy poprosić o alternatywną opcję kredytu lub leasingu.
- Ważne jest, aby nie ujawniać sprzedawcy informacji na temat preferowanej wysokości miesięcznych rat, wcześniejszych opłat lub naszych możliwości finansowych. W przypadku nacisku ze strony sprzedawcy można poinformować, że poprzedni pojazd został nabyty za gotówkę.
- Początkowe oferty cenowe przedstawiane przez salon są zwykle skrajnie niekorzystne, dlatego warto mieć wiedzę na temat alternatywnych opcji finansowania zewnętrznego. Przygotowanie tzw. dealer funding request z własnego banku pozwala na porównanie stóp procentowych i sprawdzenie, czy propozycja nie jest zawyżona. Salony samochodowe współpracują z instytucjami finansowymi, które wypłacają im prowizje, zatem posiadanie własnej oferty finansowania może wpłynąć na lepsze warunki kredytowania.
- Należy unikać sprawdzania własnego credit score przez salon, gdyż każde zapytanie do instytucji finansowej może obniżyć wynik o 1-3 punkty. Jeśli decyzja o zakupie nie jest jeszcze pewna, nie powinno się zezwalać na weryfikację zdolności kredytowej.
- Po otrzymaniu podpisanej przez salon oferty cenowej nie wolno zabrać jej do domu. Klient ma jednak prawo zrobić zdjęcie dokumentu i sprzedawca nie może tego zabronić. Dzięki temu można na spokojnie przeanalizować warunki poza salonem.
- Jeżeli klient dokonuje przedpłaty w wysokości co najmniej 10%, nie ma obowiązku wykupienia ubezpieczenia GAP. Salony nie zawsze o tym informują, bo chcą uzyskać prowizję od instytucji finansowej.
Ciekawe? Przydatne? A to dopiero wstęp do tematu! Jeszcze więcej porad znajdziesz w naszym specajnym e-booku, dostępnym tylko dla Klubowiczów!